Islamic Widget

Thursday, August 4, 2011

7 Golongan yg dilindungi Arasy di Padang Mahsyar

Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud : "Sebilangan manusia yg dilindungi oleh Allah dibawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yg tiada naungan padanya selain naungan Allah." Kumpulan manusia itu antaranya;

1. Pemerintah yg Adil.

2. Pemuda yg istiqamah dalam dlm ibadahnya ketika hidupnya.

3. Orang2 yg terikat hatinya dgn masjid.

4. Dua orang yg berkasih kerana Allah dimana berkumpul dan berpisahny
a ikhlas kerana Allah.

5. Orang yg dipujuk oleh perempuan yg kaya dan cantik untuk bersatu dengannya lalu dia menolak dengan berkata , 'Aku takut kepada Allah.'


6. Orang yg bersedekah secara sembunyi sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yg diberi oleh tangan kanannya.


7. Orang yg menyebut dan mengingati Allah tanpa diingat olehnya oleh perkara lain. Lalu menitis airmatanya kerana takutkan Allah.

(Hadis riwayat Abu Dawud dan Ibn Majah)


1. Hak sebagai pemerintah adalah antara amanah yg paling berat yg dikurniakan oleh Allah kepada hambanya. Sehinggakan ada riwayat yg menyatakan bahawa gunung-ganang dan bukit-bukau pun tidak sanggup untuk menerimanya kerana takut tidak mampu menanggungnya. Lalu diserahkan amanah sebagai khalifah kepada manusia. Barangsiapa yg mampu menahan nafsunya dan tinggi ketakwaannya kepada Allah dalam melaksanakan Amanah ini maka amatlah patut untuknya mendapat lindungan Allah di padang mahsyar.

2. Zaman remaja adalah suatu waktu 'keemasan' yg mana ramai manusia sedang sibuk mengejar cita-cita dan impian mereka iaitu ketika mana tubuh badan mereka kuat, sihat dan sempurna segala pancainderanya. Maka, beruntunglah sesiapa yg mampu untuk beristiqamah menjaga hubungannya dengan Allah disaat manusia lain sibuk mengejar dunia. Kerana tidak ramai yg cukup yakin dgn janji Allah bahawa sesiapa yg mengejar akhirat maka dunia akan melutut dikakinya. Kini, amat sukar untuk mencari seorang pemuda yg hidupnya diabdikan untuk beribadah kepada Allah maka beruntunglah mereka2 yg tergolong dlm golongan ini.

3. Sesungguhnya Allah menjanjikan pahala yg besar hatta ketika melangkah menuju masjid. Maka sudah pastilah orang2 yg berterusan mengimarahkan masjid itu lebih-lebih lagi ganjarannya.

4. Suatu hubungan yg dijalin hanya untuk mendapat keredhaan Allah, dan bercambah pula diatas benih keimanan dan ketakwaan pasti akan mendapat ganjaran yg setimpal di akhirat kelak. Namun, berlainan pula hubungan yg terbina atas godaan nafsu semata2, bercambah di atas benih zina dan pergaulan bebas pastinya akan bertemu azab Allah diakhirat.

5. Seorang yg mampu menahan gejolak nafsu dan syahwatnya ketika berhadapan saat2 getir digoda dan dipujuk rayu oleh seorang wanita kerana takutnya kepada azab Allah adalah orang yg cukup tinggi ketakwaannya. Kerana nafsu itu sifatnya cukup degil hinggakan terdapat dalam riwayat yg menyatakan bahawa nafsu ini pernah dicelup dan dikurung berulang kali kedalam neraka hanya kerana kedegilannya mengakui keagungan Allah. Maka, beruntunglah juga sesiapa yg mampu menundukkan nafsunya kerana takutnya kpd Allah.

6. Ikhlas itu diibaratkan oleh sarjana-sarjana Islam seperti seekor semut hitam, diatas batu hitam dimalam yg gelap gelita. Hari ini kita melihat ramai manusia yg bersedekah bukan kerana Allah lalu sedekah itu ditayangkan di seluruh saluran televisyen dgn cek yg bersaiz cukup besar hingga seorang tua yg rabun matanya pun mampu melihat nilainya dari jarak yg cukup jauh. Maka hilanglah sudah keikhlasan dalam pemberian itu kerana pemberiannya semata2 untuk mendapat pujian dari manusia. Seorang manusia yg ikhlas hatinya bersedekah dgn hanya bersaksikan Tuhannya sehingga tangan disebelahnya pun tidak tahu apa yg diberi oleh tgn yg satu lagi.


7. Orang-orang yg bangun 1/3 malam adalah kebanggaan Allah sehingga Allah berfirman kepada malaikat2Nya, 'Lihatlah hambaku itu yg bangn pada ketika manusia lain sedang tidur semata2 untuk mengingatiKU.' Seorang yg menitis airmatanya kerana takutkan Allah maka diharamkan neraka baginya.


Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment