Islamic Widget

Friday, November 12, 2010

Part16: What is Yet To Come

video

Thursday, November 11, 2010

Part15: UFO Phenomenon (2)

video

Part14: UFO Phenomenon (1)

video

Thursday, September 23, 2010

Berkata benarlah dan Jangan Sembunyikan Ilmu...

Saya bukan seorang "ustaz" dan agak "rimas' jika seseorang memanggil saya "ustaz".

Namun begitu keterlibatan dalam dakwah menyebabkan saya tidak boleh lari bercakap tentang ilmu-ilmu Islam. Saya yakin dengan ilmu saya dan menyebarkan.

Kisahnya juga di Bumi Kenyalang, saya dan sahabat-sahabat "ustaz" (guru agama dan pendidikan Islam) memang cukup erat dan disatukan atas satu wadah Jawatankuasa Usrah dan Dakwah JPB Sibu.

Melalui badan inilah saya dan rakan-rakan menjalankan aktiviti-aktiviti tarbiyyah dan dakwah. Walaupun saya bukan "ustaz" saya diterima baik oleh kawan-kawan yang memanggil saya serta menggolongkan saya juga "ustaz".

Program yang tidak dapat saya lupakan ialah Forum Imam al-Ghazali. Forum itu tertutup (hanya ustaz dan rata-rata orang Semenanjung) dan diadakan tempat rekreasi yang menarik.

Antara tujuan porum tersebut ialah melihat peranan dan sumbangan Imam al-Ghazali dalam bidang pendidikan. Setiap ahli panel menyoroti sejarah kehidupan Imam al-Ghazali dan falsafah serta pemikiran beliau. Saya mendapat banyak ilmu daripada forum tersebut.

Satu hal yang mengejutkan, seorang ahli panel forum daripada JAKIM ketika ditanya oleh peserta tentang dilema guru dalam mendidik iaitu tangan guru mendidik tetapi banyak tangan-tangan dalam masyarakat meruntuhkan terutamanya peranan TV dan pihak-pihak lain. Jawapan yang diberikan cukup mengecewakan iaitu jika kita tak mahu tengok TV1, tengok TV 2 atau pilihlah TV yang lain.

Saya bangun meminta penjelasan kerana dalam hal-hal maksiat dan mungkar kita tidak mempunyai pilihan, kena cegah. Saya memetik kata-kata Imam al Ghazali yang kira-kira maksudnya "Agama itu asas, dan pemerintah itu pengawal. Barang yang tiada asas akan runtuh dan barang yang tiada pengawal akan sia-sia".

Saya berhujah kerana segala program dalam masyarakat sekarang ini tidak bersendikan agama, maka didikan kita begitu mudah diruntuhkan dan peranan pengawal tiada menyebabkan tugas mendidik sia-sia sahaja.

Daripada program itu, saya mengenali seseorang yang takut untuk menyatakan kebenaran ilmu kerana kepentingan tertentu dan individu begini menjadi bualan orang dan mengundang tidak respect kepadanya. Apabila disyorkan nama beiau untuk jadi ahli panel seterusnya ramai yang menggeleng kepala tidak mahu dan tidak bersetuju.

Pokoknya, berkata benarlah walaupun pahit kerana kebenaran yang pahit itu "ubat". Hati akan tertarik kepada setiap kebenaran dan sesiapa yang lidahnya mengungkapkan.

Semasa berdakwah, fikir dan nyatakan kebenaran dahulu kerana hati-hati milik Allah, bukan milik kita. Jangan fikir dengan mengenepikan kebenaran dan mengikut selera manusia, manusia akan mengikuti kita.

Hati manusia tidak akan bersatu atas kebatilan. Menawan hati mestilah dengan kebenaran Ilahi.

acknowledgement:
Usrah Anak Muda

Saturday, September 4, 2010

Seikhlas Kelapa Tua

Semua orang kenal kelapa tua. Tahu pula gunanya kelapa tua itu. Sangat penting dan sangat berguna kelapa tua ini dalam hidup manusia.

Namun begitu, kewujudannya tidak dipeduli dan tidak diendahkan orang. Kelapa tua ini tidak pernah menjadi topik perbincangan. Tidak pernah dikaitkan dengan apa-apa isu atau masalah. Kalaulah kelapa tua ini mempunyai emosi, tidak ramai orang yang akan dapat merasakan dan menyelami perasaannya. Itulah kelapa tua.

Kelapa tua tidak pula pernah bersusah hati kalau orang tidak mempedulikannya. Ia hanya tergantung di atas pokok dan terbuai-buai bila ditiup angin.

Tapi, lazimnya elok-elok kelapa tua itu tergantung di atas pokok sambil menikmati keindahan alam buana ini dari kedudukannya yang tinggi itu, datanglah orang menjoloknya dengan galah yang panjang. Tidak sabar menunggu kelapa tua itu jatuh sendiri. Bukannya selesa kena jolok-jolok macam tu.

Bila tangkainya sudah lemah setelah dijolok beberapa kali, maka gugurlah kelapa tua itu berpusing-pusing ke bumi. GUgur itu pula bukannya rendah. Bukan setakat lima atau sepuluh kaki tapi sampai empat puluh hingga lima puluh kaki. Bunyinya berdentum sampai ke tanah. Kalau kepala orang, boleh bersepai otak.

Masalah kelapa tua ini tidak terhenti di situ sahaja. Ini baru muqaddimahnya. Ia dikutip dan kulit sabutnya dikoyak-koyak dan dibuang sedikit demi sedikit dengan parang cangkuk. Proses ini bukan sekadar sekali tetak sahaja. Berpuluh-puluh kali parang cangkuk itu menusuk ke dalam kulit sabutnya. Seksanya tak boleh nak cerita. Mula-mula sakit tusukan. Lepas itu, sakit dikoyak dan disiat-siat. Ini berterusan sampai tempurung sahaja yang tinggal.

Bila dah sampai ke tempurung, maka tak apalah. Cantik juga rupanya. Keras dan bulat. Tetapi manusia bukan tahu hendak menilai seni yang seperti itu. Tempurung bulat yang cantik itu ditetak pula dengan parang dengan sebegitu kuat hingga terbelah dua di tengah-tengahnya. Maka tersemburlah dan mengalirlah air jernih dari dalam perutnya dan terdedahlah isinya yang putih bersih.

Bagi kebanyakan kehidupan yang lain, kalau sudah sampai ke tahap ini, maka tamatlah riwayat hidupnya. Tetapi bagi kelapa tua ini baru permulaan. Banyak lagi seksaan yang menanti.

Tak cukup dengan menyemburkan air dari dalam perutnya dan mendedahkan isinya, isinya yang putih bersih itu dipisahkan dari tempurung, diparut dan dikukur pula hingga menjadi lumat. Tempurungnya dibuang. Kadang-kadang dibakar. Bentuk asal kelapa tua sudah tidak ada lagi. Yang tinggal hanyalah isinya yang sudah lumat dikukur dan diparut.

Untuk menambah seksanya lagi, dituang pula air ke dalam isi parut itu, diramas-ramas dan diperah-perah. Alangkah seksanya. Kalau dikirakan, ini sudah terkeluar dari batas-batas perikemanusiaan. Kemudian, ia ditapis menjadi santan. Kelapa tua yang dulunya keras dan bulat kini sudah menjadi cecair yang putih.

Setelah itu, minyak dipanaskan ke dalam belanga. Bawang merah, rempah dan rencah-rencah yang lain ditumis. Bila sudah cukup kuning dituanglah santan tadi ke dalam belanga. Maka berpanasanlah santan itu hinga terkeluar baunya.

Apabila sudah masak dan baunya harum semerbak ke seluruh ceruk rumah, maka orang pun bertanya:

“Gulai apa tu? Sedap sangat baunya!”

Orang di dapur hanya menjawab, “Gulai ikan bawal.”

Gulai dapat nama. Ikan bawal dapat nama.

Orang kata, “Oh, sedap gulai ni!”

“Oh, sedap ikan bawal ni!”

Jasa kelapa tua tenggelam begitu sahaja. Perjalanan dan pengalamannya yang begitu panjang dan menyeksakan dari sebiji kelapa tua di atas pokok yang tinggi hingga ke belanga yang panas berbahang, tiada siapa yang ambil kira dan ambil peduli.

Alangkah indahnya kalau kita dapat berjasa seperti kelapa tua ini. Jasa-jasa bukan untuk dipuji dan dipuja. Bukan jua untuk dikenang atau untuk mendapat nama..tetapi untuk ta’abbud kepada Allah SWT. Biarlah jasa-jasa kita tidak nampak pada pandangan manusia..tetapi tetap wujud dalam perhatian Allah SWT.

Wednesday, September 1, 2010

Talkin.. buat yg hidup...

Bismillahirrahmanirrahim..

Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.

Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.

Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa,melainka! n zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini.
Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawa senya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.
Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.
Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.



Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul.
Janganlah berasa gementar, janganlah takut dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,

Muhammad nabiku,

Islam agamaku,

Kitab suci Al-Quran ikutanku,

Baitullah itu qiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku. Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku, bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya mati ini adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar,bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar,berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan neraka adalah benar.

Bahawasanya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.

Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala. Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini.Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.

Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham dulillahi rabbil alamin.

Kenapa Yahudi Bijak?

Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman di Hollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebabnya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran? Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin. Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu, dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.
Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka.. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)
Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak. Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar matematik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) di sini murid-murid ditekan dengan pelajaran sains dan mereka digalakkan mencipta produk. Segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.
Satu lagi yang diberi keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Di akhir tahun di universiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan mempraktikkannya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda (10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!
Berpusat di New York, Dewan Perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja). Jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell, Coca cola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah. Barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa generasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah si ibu melakukan latihan matematik yg mudah tetapi konsisten di samping mendengar musik klasik (bagi umat Islam lebih baik diperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran - admin). Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berkhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk pertumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka. Demikian juga sukan yg memerlukan kosentrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak. Merokok menjanjikan generasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke generasi si perokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali! Di sini perokok seperti di anak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok, dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menakjubkan sekali!!! Dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupun hakikatnya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan !!

Anda mungkin musykil, benarkah merokok dapat melahirkan generasi goblok? Saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, di mana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga ke muzium, hidung anda akan segera terbau asap rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyakkah universiti terdapat di sana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan matematik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan generasi yg bijak seperti Yahudi? Jawapannya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 generasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan di atas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esei sepanjang 5 mukasurat penuh. Eseinya hanyalah mengenai 'Mengapa saya gemarkan tomato! ' Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Penulis : Dr. Stephen Carr Leon

Di alih bahasa oleh :Adibah Mohd NoorMatriculation Lecturer, Department of SciencesUIA Matriculation Centre, Petaling Jaya, Selangor.
(Bukan menyokong Hitler, tetapi hanya untuk membuka minda kita - Admi

Saturday, August 28, 2010

Ramadhan sudah hampir sampai ke penghujungnya...

Wahai Ramadhan penghujungmu sudah hampir tiba. Aku tidak tahu adakah aku akan bertemumu lagi suatu hari. Mungkinkah ini Ramadhanku yang terakhir?
Pertanyaan yg patut kita tanyakan kepada diri... Adakah kita menyembah Allah atau menyembah Ramadhan??
Pasti anda tertanya2 mengapa begitu soalannya... jawapannya ada pada kita sendiri... adakah apa yang kita amalkan semasa Ramadhan, kita amalkan secara berterusan pada bulan2 selain Ramadhan?? Adakah qiamullail yg diamalkan pada mlm2 Ramadhan kita teruskan pada bulan2 lain?? adakah tadarus Al-Quran yang kita lakukan pada hari2 Ramadhan kita teruskan tanpa ada hentinya pada bulan2 lain?? Adakah solat b'jemaah yang 5wktu pd Ramadhan kita teruskan pada bulan2 slpasnya??
Jika jawapan anda pada soalan2 diatas adalah ya... Anda adalah penerima anugerah t'tinggi Ramadhan... Anda telah 'graduate' dgn cemrlang dr universiti Ramadhan..

Thursday, August 26, 2010

Kumenangis Untuk Mu Wahai Negeri Yang Damai,
Negeri Tempat Para Syuhada Yang Syahid Oleh Kebrutalan Sang Kafir Zionis,
Negeri Tempat Bocah Intifada Yang Terbunuh Oleh Kebiadaban Israel Bengis,
Negeri Suci Tiga Agama Wahai Baitul Maqdis,

Kumenangis Untukmu Wahai Negeri Yang Damai
Tempat Desingan Peluru Dan Letusan Mortar , Bagai Musik Pengiring Malam
Tempat Curahan Air Mata Dan Darah, Laksana Sungai Yang Mengalir Deras
Tempat Tubuh-Tubuh Berserakan , Hancur Tak Bernyawa
Tempat Setiap Orang Menanti Cemas…Esok Maut Giliran Siapa???

Dimanakah Kalian Yang Selalu Berkobar Tentang Perdamaian Dan Kemanusiaan
Kala Ratusan Mayat Bergelimpangan Memenuhi Jalan-Jalan Gaza
Kala Rintihan Bayi-Bayi Tak Berdosa Menggema Di Gang-Gang Ramalah
Kala Aroma Hangus Tubuh Manusia Membumbung Di Udara Rafah
Kala Israel Terang-Terangan Memperkosa Dan Membumi Hanguskan Palestina Lihat...!
Palestina Bersimbah Darah ....Palestina Sedang Sekarat

Ingin Jadi Kura-kura Atau Arnab

Kita selalu mendengar cerita kura-kura dan arnab berlumba lari,semasa kita disekolah menengah sehinggalah kita dewasa dan cerita ini di turunkan pula kepada adik dan anak-anak kita.Satu generasi ke satu generasi membawa pengajaran dan pengertian yang amat besar kepada perjalanan hidup kita.

Banyak pengajaran yang boleh di ambil dari cerita ini yang kadang-kadang kita tidak sedar dan walaupun kita sedar sekalipun ia masih bertapa dalam diri kita.Mari kita lihat sikap si arnab yang berlagak dan sombong dalam perlumbaan ini,ternyata bermulanya perlumbaan ini si arnab pantas memecut laju kehadapan tanpa memberi ruang sedikit pun kepada si kura-kura untuk mengejar apatah lagi bersaing dalam perlumbaan ini.

Si arnab terus dengan larian yang pantas dan hanya beberapa meter bakal menamatkan larian itu dan bayangan juara sudah pasti miliknya.Akhirnya si arnab berhenti dan menoleh kebelakang ingin melihat si kura-kura,ternyata si kura-kura jauh di tinggalkan di belakang memang mustahil dengan jarak hanya beberapa meter ke garisan penamat si kura-kura dapat memintas si arnab ini.

Maka dengan nada dan sikap yang tersangat yakin,maka si arnab mula mengejek dan memperlekehkan si kura-kura dengan menunjukkan jari kearah si kura-kura sambil ketawa berdekah-dekah.Setelah si arnab penat mengketawakan si kura-kura,akhirnya si arnab mengambil keputusan untuk berehat sebentar sambil menunggu si kura-kura berjalan,kira-kira si kura-kura hampir dekat maka si arnab akan memecut laju ke garisan penamat.

Sedang asyik si arnab menunggu dan berehat sebentar (mungkin dengan cit cat) maka tidak semena-mena si arnab terlelap dan si kura-kura sedikit lagi akan melepasi garisan penamat dengan hanya beberapa langkah kehadapan.Akhirnya si arnab tersedar dan terus memecut dengan pantas namun si kura-kura sudah berjaya melepasi garisan penamat sedangkan si arnab sedang mengejar,namun ianya sudah terlambat buat si arnab.Perlumbaan ini di menangi oleh si kura-kura,maka si arnab menyesal yang amat sangat namun segalanya sudah tidak berguna lagi.

Kisah si arnab dan si kura-kura ini adalah perumpamaan kepada perjalanan dalam menyusuri perjuangan ini,pengajaran yang amat berguna yang perlu kita contohi adalah berkaitan dengan sikap kedua-dua binatang ini,cuba kita lihat sikap si arnab walaupun memiliki kepantasan berlari dan keistimewaan yang banyak namun di sebabkan sikap yang sambil lewa dan sombong serta main-main maka memakan dirinya sendiri.Lihatlah sikap si kura-kura walaupun bergerak perlahan namun tetap istiqamah melangkah sehingglah memenangi perlumbaan ini.Sikap ini lah yang yang perlu ada pada diri kita dalam merenangi perjuangan ini hinggalah sampai ke seberang sana memasang bendera kemenangan.

>>mutiara kata: gabungan kepantasan si arnab dan istiqamah si kura-kura merupakan asas kejayaan dalam perjuangan ini.

Tiga Golongan Manusia

Apabila kita mengadakan kenduri kahwin,3 golongan manusia yang akan menghadiri kenduri kita.Golongan pertama adalah mereka yang di jemput dengan panggilan melalui mulut atau hebahan daripada jiran-jiran sebelah rumah dan mereka ini terdiri daripada sanak-saudara kawan-kawan kita serta jiran sekampung,mereka tidak perlu di beritahu dengan menggunakan kad jemputan dan mereka datang memang untuk bekerja dan menolong kita semasa kenduri tersebut.

Golongan kedua mereka yang di beritahu dengan menghulurkan kad jemputan kenduri dan golongan ini akan datang pada waktu tengahari,pada masa ini makanan baru sahaja siap dan masih berasap,mereka datang tepat dan terus makan dengan lahap sekali.Akhirnya golongan ketiga adalah golongan yang datang bersama rombongan pengantin,mereka akan duduk di meja yang paling baik dan makan lauk pengantin kekadang selepas makan terus balik,tuan rumah pun mereka tak sempat nak bersalaman.

Ini lah perumpamaan 3 golongan manusia yang datang ke masjid, apabila azan dilaungkan golongan pertama tadi akan terus menuju ke masjid tanpa di paksa atau pun di suruh,maka golongan ini adalah golongan yang Allah SWT akan memberi kerja untuk menjaga dan memelihara Islam.Golongan kedua adalah mereka yang datang ke masjid apabila ada kuliah atau program apatah lagi selepas kuliah itu ada jamuan makanan,jika kuliah tiada maka batang dan lubang hidung pun tiada.Akhirnya golongan yang ketiga adalah mereka akan kemasjid apabila ada pembesar dan menteri datang,maka golongan yang ke tiga ini adalah golongan manusia yang paling tidak berguna sekali.

Justeru itu,marilah sama-sama kita menjadi golongan pertama tadi apabila azan di laungkan terus berlari 100 meter ke masjid tanpa banyak bicara.Maka golongan pertama ini di beri jaminan oleh Allah SWT untuk jaga dan memelihara agama melalui tangannya.Mereka ini yang bakal memperjuangkan dan menegakkan agama Allah ini di tingkat teratas.Dunia tidak melalaikan mereka kerana mereka tahu barang yang di kejar adalah benda yang jauh sekali.Akhirat adalah matlamat yang di rebut demi mengapai redha dari-Nya.

Cuba kita bayangkan jika kita berhutang dengan orang,maka orang itu tengah cari kita,pada masa itu apa yang kita rasa?mesti kita rasa seolah-olah orang yang cari kita itu berada dekat sangat dengan kita,betul atau tidak?

Thursday, August 19, 2010

Sheikh Fathi Yakan aka Harun Yahya

Pemergian Syeikh Fathi Yakan sememangnya meninggalkan bekas yang mendalam di hati-hati umat Islam seluruh dunia. Kehadirannya adalah sebuah kurniaan besar dari Allah, dan pemergiannya yang tidak disangka juga adalah fitrah kehidupan yang telah Allah tetapkan. Semua jiwa-jiwa yang telah dipinjamkan akan menemui Tuhannya. Tidak ada seorang pun yang akan terselamat, walaupun dibina tembok yang tinggi, mempunyai doktor yang hebat dan membina dinding kukuh berisi besi. Jika ajal telah tiba, tidak akan sesekali Allah lewatkan atau percepatkan. Firman Allah, “Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu; maka apabila telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.” (Al-A’raf:34)



Lubnan atau lebih tepat lagi Tripoli pasti menangisi pemergian tokoh ini. Di sinilah tempat beliau dilahirkan pada tanggal 9 Februari 1933. Tokoh ini tidak asing dalam dunia pergerakan islam, lebih-lebih lagi bagi Ikhwan Muslimin. Pengaruh tulisan-tulisannya telah menular dan meresap jauh ke dalam hati-hati umat Islam tentang peri-pentingnya dakwah islamiah dalam kehidupan seharian. Malahan tulisan-tulisan beliau bukan sahaja dapat di baca dalam bahasa Arab, tetapi telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa, termasuklah bahasa Malaysia. Bukunya yang mashur iaitu “maza ya'ni intimai Ila Islam” (Apakah Ertinya saya menganut agama Islam) telah dijadikan silibus Usrah oleh kebanyakkan pertubuhan-pertubuhan Islam.

Beliau dikenali sebagai insan yang bukan sekadar berteori semata, tetapi melaksanakan apa yang dikata. Kehadirannya di tengah-tengah masyarakat dalam menyampaikan risalah-risalah Islam dalam kuliah-kuliah di masjid dan pelbagai tempat, menambahkan lagi ketokohan beliau di mata masyarakat. Seperti kebanyakan tokoh-tokoh gerakan Islam yang lain, beliau juga tidak terlepas dari dipenjarakan. Tulisan dan penglibatan beliau dalam gerakan Islam dianggap mengancam kedudukan dan memerbahayakan pemerintahan. Atas alasan itu beliau telah dipenjarakan, malahan beliau turut diseksa dengan pelbagai cara.

Tetapi dugaan dan cubaan itu tidak pernah mematahkan semangatnya untuk menyebarkan risalah Tauhid dan mengembalikan kegemilangan Islam di seluruh dunia. Cubaan itu hanyalah secebis ujian yang Allah berikan kepada beliau. Malahan ujian itu dianggap sebagai penanda aras sejauh mana imannya kepada Allah. Selaras dengan firman Allah yang bermaksud, “Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (al-Baqarah:214)

“Apakah yang diperbuat musuh padaku!.. Aku, terpenjaraku adalah khalwat. Kematianku adalah mati syahid. Terusirku dari negeriku adalah rekreasi.” Ucapan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah ini sesuai untuk ditujukan kepada tokoh seperti Syeikh Fathi Yakan. Kehidupannya dipenjara tidak disia-siakan begitu sahaja. Jika Syed Qutb menghasilkan Tafsir Fi Zilalil Qur’an di penjara, begitu juga dengan HAMKA dengan tafsir Al-Azhar, maka beliau juga turut menghasilkan tulisan-tulisan ketika mendekam di dalam penjara. Namun tulisan-tulisannya disasarkan khusus untuk para pemuda dan pemudi Islam. Beliau berkeyakinan bahawa para pemuda dan pemudi Islam adalah asset Islam yang harus dikejutkan dimotivasikan dengan semangat dan nilai-nilai Islam.

Kata Syeikh Fathi Yakan ketika membicarakan tentang para pemuda dan pemudi ini. Katanya, “Pemuda ialah sebuah tenga yang digunakan oleh Islam untuk membangunkan dan memakmurkan alam. Tetapi orang lain telah mempergunakan mereka untuk meruntuhkan umat manusia. Sesungguhnya manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda dan pemudi tetapi mereka ini hanyalah kosong, hanyut dan terbiar.”

Sehingga akhir hayatnya, beliau tetap berkeyakinan bahawa para pemuda dan pemudi Islam adalah agen perubahan kepada Daulah Islamiyah. Tokoh yang mempunyai kelulusan Master dalam bidang Kejureteraan dan Dokterat dalam bidang Pengajian Islam dan bahasa Arab ini akhirnya pergi menghadap Illahi pada tanggal 13 Jun 2009. Sesungguhnya permergian beliau bagaikan kehilangan sebutir mutiara di dasar lautan. Moga Allah menempatkannya di kalangan orang-orang yang beriman dan mendapat syurga Firdaus.

Benarlah apa yang disabdakan oleh Rasulullah, bahawa Allah tidak akan sesekali menghilangkan ilmu pengetahuan sekaligus dari dada-dada manusia, tetapi mematikan para alim-ulama’. Dari Abdullah bin ‘Ash r.a. berkata, “Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda ; “Bahawasanya Allah swt. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah SWT menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain.” (Hadis direkodkan Imam Muslim)

AL-FATIHAH..

Wednesday, August 18, 2010

Why?Why?Why?

*Why is it so hard to tell the truth but
yet so easy to tell a lie?
*Why are we so slee*Why is it so hard to tell the truth but
yet so easy to tell a lie?
*Why are we so sleepy in mosque but
right when the prayer is over, we suddenly wake up?
*Why is it so hard to talk about Allah but
yet so easy to talk about nasty stuff?
*Why is it so boring to look at a Islamic Article but
yet so easy to look at a nasty one?
*Why is it so easy to delete a Godly e-mail but
yet we forward all of the nasty ones?
*Why are the mosque's getting smaller, but
yet the dance clubs are getting larger?
Do you give up?

Think about it ....

Are you going to forward this, or delete it

Just remember-Allah is watching you.

Prayer Wheel, Let's see the devil stop this one! Here's what the

wheel is all about. When you receive this, say a prayer for the

person that sent

it to you....

There are no costs, but wonderful rewards.... Let's

continue

praying for one another.

As we look at this article we realise how true the

Messenger(P.B.U.H) was these signs were prophesized

1400 years

ago!!!

Take a look.... Now this is scary but soooooooo TRUE!!!!

* Camels will no longer be used as a means of transport;

* People will ride on saddles that aren't saddles (cars?)

* The distance on earth will become short;

* Horses will not be used in wars;

* Muslims will defeat the Byzantines which will end with the conquest of Constantinople(Istanbul)

* The Jews will gather again to live in Bilad Canaan;

* Very tall buildings will be built;

* The disappearance of knowledge and the appearance of ignorance, with much killing;

* Adultery will become widespread, and the drinking of wine will become common;

* The number of men will decrease and the number of women will increase until there are 50 women to be looked after by one man.

* Islam will become worn out like clothes are, until no one will know what fasting, prayer, charity and rituals are;

* Allah will send a disease to fornicators that will have no cure (Aids?);

* People will begin to believe in the stars and reject AL QADAR (THE DIVINE DECREE OF DESTINY);

* Men will pass by people's graves and say: "Would that I were in his place"; (large amount of sucidal deaths?)

* The Euphrates will uncover a mountain of gold for which people will fight over (the river of Alfurat that lies near Syria);

* Two large groups of people will fight one another, and there will be many casualties; they will both be following the same religion (World War II?);

* Approximately 30 DAJJALS will appear, each one claiming to be the messenger of ALLAH;

* Earthquakes will increase;

* Time will pass quickly;

* Afflictions will appear;

* Killing will increase;

* Wealth will increase;

* Women will be wearing clothes but not wearing clothes

* THE PROPHET (saw) SAID: "IF MY UMMAH BEARS 15! TRAITS(QUALITIES), TRIBULATION WILL FOLLOW IT." (DAY OF JUDGEMENT) SOMEONE ASKED,"WHAT ARE THEY O MESSENGER OF ALLAH?" HE (saw) SAID:

* When any gain is shared out only among the rich, with no benefit to the poor;

* When a trust becomes a means of making profit;

* When paying ZAKKAT becomes a burden;

* When voices are raised in the mosque;

* When the leader of a people is the worst of them;

*When people treat a man with respect because what he may do;

* When much wine is drunk; red wind or the earth swallow them, or to be transformed into animals."

* 'IMRAN IBN HUSAYN SAID: "THE PROPHET (AS) SAID, 'SOME PEOPLE OF

THIS UMMAH WILL BE SWALLOWED BY THE EARTH, TRANSFORMED INTO

ANIMALS, AND SOME WILL BE BOMBARDED WITH STONES'. ONE OF THE

MUSLIMS ASKED, WHEN WILL THAT BE O MESSENGER Of ALLAH?' HE SAID,

'WHEN SINGERS AND MUSICAL INSTRUMENTS WILL BECOME POPULAR, AND MUCH WINE IS DRUNK.'"

*THE GREATER SIGNS OF THE HOUR The Quran will disappear in one night, even from the people's hearts, and no Ayyah will be left on earth. (Some groups of old people will be left who will say: "We heard of fathers' saying "LAILLAHA ILLA ALLAH" so we repeat it)

* The appearance of the MAHDI;

* The appearance of the DAJJAL (Anti Christ);

* The appearance of Ya'juj and Ma'juj (biblical Gog and Magog);

* Isa (Jesus) will come during the time of Dajjal;

* The rising of the sun from the west;

* The destruction of the Ka'ba and the recovery of its treasures;

* The smoke.

py in mosque but
right when the prayer is over, we suddenly wake up?
*Why is it so hard to talk about Allah but
yet so easy to talk about nasty stuff?
*Why is it so boring to look at a Islamic Article but
yet so easy to look at a nasty one?
*Why is it so easy to delete a Godly e-mail but
yet we forward all of the nasty ones?
*Why are the mosque's getting smaller, but
yet the dance clubs are getting larger?
Do you give up?

Think about it ....

Are you going to forward this, or delete it

Just remember-Allah is watching you.

Prayer Wheel, Let's see the devil stop this one! Here's what the

wheel is all about. When you receive this, say a prayer for the

person that sent

it to you....

There are no costs, but wonderful rewards.... Let's

continue

praying for one another.

As we look at this article we realise how true the

Messenger(P.B.U.H) was these signs were prophesized

1400 years

ago!!!

Take a look.... Now this is scary but soooooooo TRUE!!!!

* Camels will no longer be used as a means of transport;

* People will ride on saddles that aren't saddles (cars?)

* The distance on earth will become short;

* Horses will not be used in wars;

* Muslims will defeat the Byzantines which will end with the conquest of Constantinople(Istanbul)

* The Jews will gather again to live in Bilad Canaan;

* Very tall buildings will be built;

* The disappearance of knowledge and the appearance of ignorance, with much killing;

* Adultery will become widespread, and the drinking of wine will become common;

* The number of men will decrease and the number of women will increase until there are 50 women to be looked after by one man.

* Islam will become worn out like clothes are, until no one will know what fasting, prayer, charity and rituals are;

* Allah will send a disease to fornicators that will have no cure (Aids?);

* People will begin to believe in the stars and reject AL QADAR (THE DIVINE DECREE OF DESTINY);

* Men will pass by people's graves and say: "Would that I were in his place"; (large amount of sucidal deaths?)

* The Euphrates will uncover a mountain of gold for which people will fight over (the river of Alfurat that lies near Syria);

* Two large groups of people will fight one another, and there will be many casualties; they will both be following the same religion (World War II?);

* Approximately 30 DAJJALS will appear, each one claiming to be the messenger of ALLAH;

* Earthquakes will increase;

* Time will pass quickly;

* Afflictions will appear;

* Killing will increase;

* Wealth will increase;

* Women will be wearing clothes but not wearing clothes

* THE PROPHET (saw) SAID: "IF MY UMMAH BEARS 15! TRAITS(QUALITIES), TRIBULATION WILL FOLLOW IT." (DAY OF JUDGEMENT) SOMEONE ASKED,"WHAT ARE THEY O MESSENGER OF ALLAH?" HE (saw) SAID:

* When any gain is shared out only among the rich, with no benefit to the poor;

* When a trust becomes a means of making profit;

* When paying ZAKKAT becomes a burden;

* When voices are raised in the mosque;

* When the leader of a people is the worst of them;

*When people treat a man with respect because what he may do;

* When much wine is drunk; red wind or the earth swallow them, or to be transformed into animals."

* 'IMRAN IBN HUSAYN SAID: "THE PROPHET (AS) SAID, 'SOME PEOPLE OF

THIS UMMAH WILL BE SWALLOWED BY THE EARTH, TRANSFORMED INTO

ANIMALS, AND SOME WILL BE BOMBARDED WITH STONES'. ONE OF THE

MUSLIMS ASKED, WHEN WILL THAT BE O MESSENGER Of ALLAH?' HE SAID,

'WHEN SINGERS AND MUSICAL INSTRUMENTS WILL BECOME POPULAR, AND MUCH WINE IS DRUNK.'"

*THE GREATER SIGNS OF THE HOUR The Quran will disappear in one night, even from the people's hearts, and no Ayyah will be left on earth. (Some groups of old people will be left who will say: "We heard of fathers' saying "LAILLAHA ILLA ALLAH" so we repeat it)

* The appearance of the MAHDI;

* The appearance of the DAJJAL (Anti Christ);

* The appearance of Ya'juj and Ma'juj (biblical Gog and Magog);

* Isa (Jesus) will come during the time of Dajjal;

* The rising of the sun from the west;

* The destruction of the Ka'ba and the recovery of its treasures;

* The smoke.


Tuesday, August 17, 2010

Ku Mengharapkan Ramadhan Kali ini penuh makna..

Terdapat beberapa peristiwa penting yang telah berlaku sepanjang Ramadhan. Antaranya:

BULAN DITURUNKAN AL KITAB

Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadhan. Bulan yang diturunkan di dalamnya (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk untuk manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pemisah antara yang benar dan salah. Para pakar tafsir dan hadis merekodkan, Allah juga menurunkan kitab-kitab dan suhuf iaitu kitab-kitab kecil selain Zabur, Taurat, Injil dan Al Quran kepada para rasul terdahulu pada bulan Ramadhan.

PERISTIWA BADAR

Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di situ. Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri. Peperangan ini adalah suatu yang luar biasa apabila tentera Islam yang kurang jumlah, lemah daripada sudut kelengkapandan berpuasa dalam bulan Ramadhan memenangi pertempuran Perang Badar. Ini membuktikan puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah. Orang yang berjuang demi mencapai kerdhaan Allah pasti mencapai kemenangan yang dijanjikan. Allah menegaskan dalam Surah Aali ‘Imran ayat 123 hingga 125. Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.

ISLAM MEMBUKA KOTA MEKAH

Peristiwa ini berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah. Peristiwa kemuncak ini berlaku apabila musyrikin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah yang termeterai dengan orang islam. Antara kandungan perjanjian ini menyebut, setiap suku Arab boleh memilih sama ada menjadi sekutu Muhammad ataupun sekutu Quraisy. Kedua-dua pihak tidak boleh berperang dalam tempoh 10 tahun dan tidak boleh membantu pihak lain berperang. Malangnya, dalam suku-suku Arab yang bersekutu itu, ada golongan yang bertelagah iaitu Bani bakar dan Khuza’ah. bani Bakar bersekutu dengan Quraisy Mekah manakala Khuza’ah memilih bersekutu dengan Nabi Muhammad. Pada satu malam, Bani Bakar dengan pertolongan Quraisy Mekah menyerang perkampungan suku Khuza’ah di lembah Watir. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad, beliau mengerahkan ratusan ribu umat Islam marake Mekah tanpa pengetahuan penduduk musyrikin Mekah. Beliau menolak sebarang rundingan dengan pihak Quraisy sehingga kemaraan umat Islam hanya diketahui apabila hampir memasuki Kota Mekah. Penduduk musyrikin menjadi jumlah yang kecil tanpa sebarang persiapan hanya bersembunyi di bukit, rumah ibadat dan rumah Abu Sufian. Akhirnya umat Islam memasuki kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah. Peristiwa ini menggambarkan pertolongan Allah kepada hamba-hamba yang ikhlas kepadaNya. Allah menyebut dalam Al Quran Surah Al Fath ayat 1: Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata. Sebahagian pakar tafsir Al Quran memberi maksud ‘kemenangan’ dengan kemenangan bermaksud membuka Mekah.

PERISTIWA PERJALANAN NABI MUHAMMAD SAW KE TABUK

Apabila pengaruh Nabi Muhammad SAW tersebar ke pelosok Semenanjung Tanah Arab, ia memberikan tamparan hebat kepada Rom yang menjadi kuasa besar pada masa itu. Lantas Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab. Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad SAW, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Beliau sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah. Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad SAW yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad SAW dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.


ISLAM SAMPAI KE YAMAN

Yaman terletak di selatan Semenanjung Tanah Arab. Nabi Muhammad mengutuskan Ali bin Abu Talib dengan membawa surat beliau untuk penduduk Yaman khususnya suku Hamdan. Dalam tempoh satu hari, kesemua mereka memeluk agama Islam secara aman. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-10 Hijrah.


KHALID BIN AL WALID MERUNTUHKAN BERHALA AL ‘UZZA

Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad SAW menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al ‘Uzza di Nakhla. Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al ‘Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al ‘Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.


PENYERAHAN BANDAR TAIF

Bandar Taif pernah mencatatkan sejarah apabila penduduknya menghalau Nabi Muhammad SAW semasa berdakwah di sana. Selepas beliau dan umat Islam berjaya membebaskan Mekah, golongan Bani Thaqif berkeras tidak mahu tunduk kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW dan tentera Islam mara ke Taif lalu mengepungnya dalam tempoh yang lama. Akhirnya rombongan mereka datang ke Mekah pada bulan Ramadhan tahun ke-9 Hijrah dengan menyerahkan bandar Taif sebagai tanda menyerah kalah. Patung al Laata yang dipuja sebelum ini dimusnahkan.


PEMBUKAAN ANDALUS (SEPANYOL)

Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus. Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat.

PEPERANGAN ZALLAQAH; PORTUGAL

Peristiwa ini berlaku selepas subuh hari Jumaat, bulan Ramadhan tahun 459 Hijrah. Ketika itu, berlaku kebangkitan Dinasti Murabit di Afrika Utara. Gabenor Cordova, al Muktamin meminta bantuan Sultan Dinasti Murabit, Yusuf bin Tasyifin bagi memerangi al Fonso VI. Tentera Kristian yang diketuai oleh al Fonso VI yang berjumlah 80,000 tentera berjaya dikalahkan. Dalam masa yang singkat Sultan Yusuf berjaya menguasai seluruh Sepanyol dan menyelamatkan umat Islam. Selepas itu, Sepanyol Dinasti Murabit berdiri sejak 1090 hingga 1147 Masihi.

TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL

Pada tahun 126 hingga 1405 masihi, kaum Mongol melebarkan penaklukannya hampir kesemua benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. Jeneral tentera Mongol dikenali sebagai Genghis Khan. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev. Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad zang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan sarjana Islam dibuang ke dalam Sunagi Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat. Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di ‘Ain Jalut. Dalam pertempuran itu, tentera ISlam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.

PEPERANGAN YAKHLIZ

Pada 15 Ramadhan 1294 Hijrah, bala tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya dengan jumlah 34,000 anggota mengalahkan tentera Rusiayang berjumlah 740,000. Seramai 10,000 tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran itu. Ia menjadi kebanggaan umat Islam mempertahankan agama yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.


TERTAWANNYA GARIS BAR LEV, ISRAEL

Dalam sejarah moden, berlaku Perang Yom Kippur yang melibatkan tentera Islam pakatan Mesir dan Syria dengan tentera Yahudi Israel pada 10 Ramadhan 1390 Hijrah bersamaan 6 Oktober hingga 22 atau 24 Oktober 1973 Masihi. Perang Yom Kippur, juga dikenali sebagai Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan Perang Ramadhan. Ia adalah sebahagian daripada konflik Arab-Israel sejak dari tahun 1948. Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung SInai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di SInai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev. Israel bermegah denga kubu Bar Lev yang didakwa ‘tidak dapat ditawan’ kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel. Antara peristiwa menarik dalam peperangan ini adalah peranan seorang sarjana Islam merangkap sebagai Imam Masjid Bandar Suez al Marhum, Syeikh Hafiz Salamahyang mengambilalih pimpinan operasi peperangan. Beliau menggantikan jawatan ini apabila gabenor daerah bersedia menyerah kalah. Akhirnya para mujahidin gabungan tentera Mesir, Syria dan penduduk bandar Suez berjaya megasak tentera Israel yang terpaksa berundur sehingga terpaksa menyerahkan Semenanjung Sinai dan Bukit Golan.

Monday, August 16, 2010

Perasaan Cinta itu Fitrah tapi...

Assalamualaikum W.B.T Sahabat2

Perasaan adalah suatu anugerah ilahi yang dianugerahkan ke atas manusia, lazimnya fitrah manusia itu adalah kepada kebaikan , kecantikan dan perkara2 yang baik , walaupun dilihat mempunyai perwatakan yang tidak baik ataupun persekitaran yang belum tentu baik..namun fitrah manusia tetap ke arah kebaikan

Dan tiada suatu yang menghairankan jika manusia menjadikan sesuatu yang baik itu sebagai satu idola, sebagai satu ikutan dan berharap semoga kebaikan di suatu pihak dapat membimbingnya untuk dia juga menjadi baik seperti itu.

Naluri itu bermula dari benak hati yang tidak dapat dilihat dan apabila naluri itu muncul...maka jiwa akan meronta untuk bersama-sama kebaikan.Tiada satupun zarah kebaikan yang tidak diimpikan oleh lelaki dan wanita.

Kehadiran lelaki dan wanita yang sentiasa menunjukkan jalan kebaikan di dalam alam maya ini (sosial network) kini bercambah menjadikan suasana ke arah kebaikan menjadi lebih meriah.Walau apa pun niatnya , percubaan untuk mendidik insan jutaan insan marhaein adalah satu percubaan yang amat murni sekali dan semestinnya diraikan.

Namun mengapa mereka yang menjadi pujaan?..iya benar sebagai idola..tetapi tidaklah idola itu yang menjadikan syarat agar mereka menjadi pujaan.Malah untuk apa mereka dipuja sedemikian rupa.

Janganlah pernah kita memuja selain daripada Allah, benar kita jadikan lelaki dan wanita itu, yang menyeru ke arah kebaikan dengan ayat-ayat Allah dan hadis-hadis Rasulullah sebagai satu rujukan tetapi janganlah sekali2 kita memuja mereka hingga lupa bahawa ayat2 itu dipinjamkan kepada manusia sekadar untuk mengislahkan diri dan menyeru manusia lain ke arah kabaikan.

Selepas daripada itu , jika benar kita tidak memuja mereka selain dari memuja Allah dan Rasulullah..ingin kita mendekati insan-insan ini..ingin kita kenal siapa dirinya...ingin kita hampirinya dengan niat agar insan-insan ini menjadi sahabat yang boleh memberikan rujukan dan panduan hidup sesuai dengan ilmu-ilmu ke arah kebaikan yang sentiasa dititipkan di laman sesawang ini....

Dekatilah mereka ini dengan pemujaan kepada Allah, dengan menunaikan solat hajat dahulu..dengan berzikir dahulu , dengan sentiasa mengingati Allah dahulu..malah tidak keterlaluan jika kita isythikarah dahulu , supaya penyerahan jiwa kita selayaknya hanya untuk Allah..

Sesunguhnya Allah itu maha Adil , Allah Maha sebaik-baik perancangan ,Allah Maha Pengasih dan Penyayang

Tidak menjadi suatu kesalahan menjadikan mereka yang menyeru ke arah kabaikan sabagai satu dasar rujukan ..sebagai satu sandaran agar kita juga menjadi seperti mereka, Namun janganlah kita menjadikan mereka tempat kita memaut perasaan dengan menyatakan kelebihan mereka itu sehingga lupa bahawa segala setiap zarah yang berterbangan adalah milik Allah S.W.T

Adalah sebenarnya sebahagian daripada mereka ini (yang selalu menyeru ke arah kebaikan) tidak ingin dipuja lansung..malah mereka sentiasa menghinakan diri dihadapan Allah...sentiasa berasa tidak cukup dengan ilmu yang ada..dan jauh sekali niat mereka meyeru ke arah kebaikan untuk memikat hati lelaki dan wanita agar mereka menjadi pujaan!(Nau'zubilllahiminzalik)

Muhasabah untuk diri ana sendiri dan peringatilah ana, janganlah ada sahabat2 memandang ana sebagai satu sandaran yang melebihi sepatutnya.Ana tidak ingin dikenali oleh manusia,,siapa sebenarnya diri ini...diri ini adalah pembawa nama seperti yang kalian lihat di profil...kenalilah nama tersebut dan ikutilah nama tersebut selagi nama itu tidak mendatangkan kemudharatan kepada kalian...

Ana adalah pengutip ilmu-ilmu yang tercicir di sepanjang perjalanan musafir...kita di alam maya juga bermusafir..apatah lagi bermusafir secara realiti...satu ilmu yang dapat dimanfaatkan hari ini menjadi penanda semakin banyak ilmu yang masih belum dapat dimanfaatkan.

Dan untuk Lelaki dan Wanita Pujaan....Seseunguhnya segala puji-pujian itu hanyalah milik Allah S.W. T dan bersalawatlah keatas Rasul Khatamul Anbiya' Rasulullah S.A.W ..Walllahu'alam

Pengajaran Surah Al-Hujurat Untuk diri Ana , Adik - beradik , Keluarga Terdekat , Saudara Mara , Sahabat-sahabat , Jiran Tetangga , Ahli Kariah , Komuniti Masyarakat , seluruhnya Muslimin dan muslimat.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).(Ayat ke -13)

Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam ‘. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Ayat ke14)

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (ayat ke-15)

Katakanlah (kepada orang-orang “A’raab” itu wahai Muhammad): “Patutkah kamu hendak memberitahu kepada Allah tentang ugama kamu (dengan berkata: ` kami telah beriman ‘)? Padahal Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”. (ayat ke-16)



Seperti yang dilihat di :

Iklhlas : u-jamv2.0 : http://u-jam.blogspot.com/2010/08/lelaki-wanita-pujaan.html

Pemuda PAS PJS @ Syabab PAS PJ Selatan

Mereka mengira dirinya berbudi kepadamu (wahai Muhammad) dengan sebab mereka telah Islam (tidak melawan dan tidak menentang). Katakanlah (kepada mereka): “Janganlah kamu mengira keislaman kamu itu sebagai budi kepadaku, bahkan (kalaulah sah dakwaan kamu itu sekalipun maka) Allah jualah yang berhak membangkit-bangkitkan budiNya kepada kamu, kerana Dia lah yang memimpin kamu kepada iman (yang kamu dakwakan itu), kalau betul kamu orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (Ayat ke -17)

Allah Yubarik Fikum...

“Sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan”. (Ayat ke-18)

http://u-jam.blogspot.com/2010/08/lelaki-wanita-pujaan.html

Renungan Wanita yang Mengaku Islam

WAJIB DIBACA! kepadasesiapa yang bernama wanita ISLAM!!!

Kebanyakkan perempuan/wanita/ muslimah (wanita Islam) tak berapa perasan ATAUlebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini...



Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam...kenapahal ini boleh terjadi??



Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ ...yang betul-betul pakar dalam bab 'Orang-orangPerempuan ini' kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak...(saya rasa ramai yang bersetujudengan pandangan saya ini)



Contohnya saya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ;"adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan:



"alaa...itu soalan mudah jee..bila datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang mereka belajar sejak mula-mula'bergelar wanita' dulu"



Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa...



Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun.



Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur. Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yangluas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu.



Dalam BAB TIGA :" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..."perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut :



PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID:



Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :



1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asarsebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.



2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'.



"Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)



HURAIAN MASALAH :



1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar,maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)



2. Kenapa pula solatZohor juga perlu diqadha sama?- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.



- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnyasudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat (menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.



3. Dalam perkara solat subuh pun sama :-perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh,kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.



-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)



-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu diqadha juga solat maghribnya.



Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2)cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.



Diharapkan tulisan saya ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yangberkaitan dengan diri mereka sendiri!!!

TOLONG SEBARKAN KEPADA ORANG LAIN DEMI SAHAM AKHIRAT ANDA !!!
Salam Sayang dari Saya Kepada Semua Kaum Muslimat
( AMIRUL AMIN )
acknowledgement: Usrah Anak Muda